Forberedelser til årsoppgjøret

finance 7529921 1280

For regnskapspliktige virksomheter nærmer det seg tid for årsoppgjør, og mange ting skal på plass. I dette nyhetsbrevet gir vi deg noen nyttige tips til hvordan du forbereder deg.

30 tips for årsoppgjøret 2024

1. Skattemelding for næringsdrivende – starthjelp

Skatteetatens starthjelp for næringsdrivende kan være et godt utgangspunkt når du skal forberede deg til årsoppgjøret – enten det er første gang du skal gjennom et årsoppgjør, eller du bare ønsker å oppdatere deg på prosessen. Her finner du blant annet rettledninger, ny skattemelding, samt beskrivelse om hvordan du kan endre tidligere skattemeldinger. For inntektsåret 2024 må alle foretak sende inn digital skattemelding via et årsoppgjørssystem eller regnskapssystem.

2. Det handler om planlegging

En god prosess med årsoppgjøret handler i stor grad om planlegging. Det bør avklares i god tid hvem som skal gjøre hva, og til hvilken tid. Organiser og planlegg arbeidet så godt som mulig gjennom året – ikke minst i årsoppgjørsperioden. Lag gjerne kontrollister og «to-do-lister» med datoer.

Belønn deg selv ved å krysse av etter hvert som de forskjellige oppgavene er blitt gjort!

3. Revisor kan bidra i planleggingen

Din revisor kan være behjelpelig med å utarbeide en plan for årsoppgjøret, eller avstemme og justere en plan som virksomheten allerede har utarbeidet. Gjør gjerne dette tidlig på høsten. Ønsker du å ta opp andre problemstillinger, er det vanligvis også bedre å gjøre dette før nyttår enn etter. Du er ikke den eneste revisoren skal hjelpe!

4. Behov for utvidet overtidsarbeid?

Litt vel mye å gjøre i perioden med årsoppgjør? Da bør virksomheten også vurdere om den skal søke Arbeidstilsynet om dispensasjon fra arbeidstidsbestemmelsene. Husk at søknaden må sendes inn senest fire uker før arbeidet starter, og at arbeid tilbake i tid ikke kan godkjennes.

5. Viktige frister for årsoppgjøret!

I denne lenken finner du en oversikt over noen frister for årsoppgjøret 2024.

6. Lønn – gjør mest mulig i november

I desember og rundt lønnsinnberetningen i januar blir det travelt! Avstem lønn per november – slik at du kan gjøre eventuelle rettelser i forhold som personalrabatter, gaver, private bruk av bonuspoeng og så videre i desember.

7. Tap på kundefordringer? Sjekk i november

Kundefordringene bør du også gjennomgå i november, og ta spesielt for deg allerede forfalte poster. Kjør ut en aldersfordelt liste og vurder om forfalte poster skyldes manglende betalingsevne eller manglende betalingsvilje.

8. Leverandørene må du også sjekke

Kjør ut lister fra leverandørreskontro – på samme vis som kundefordringer – i november og per 31. desember.

9. Forbered varetellingen, lag telleinstruks, sjekk prisregisteret

Planlegg varetellingen i god tid for å sikre at alt er på plass. Utarbeid en telleinstruks der det for eksempel angis tidspunkt og varighet for telling, hva som skal telles, ansvarsfordeling, krav til merking av telte områder, krav til kontrolltellinger, behandling av ukurante varer og kontroll av inn/ut av lager. Sjekk også om prisene i varelagersystemets prisregister er i samsvar med det prinsippet foretaket har valgt for tilordning av anskaffelseskost.

Les mer på Revisorforeningens nettsted.

10. Avstem før nyttår – oppgi endelige frister

Gjør unna så mye som mulig av avstemmingsarbeidet før nyttår. Innhent saldoforespørsler fra kunder og leverandører for å kontrollere og avstemme mellomværende. Gi de ansatte en siste frist som de kan forholde seg til for å levere utgiftsbilag til årsregnskapet.

Avklar usikre poster i regnskapet med de som er ansvarlig. Avstemmes regnskapet per november, kan eventuelle differanser avklares før nyttår.

11. Kostnadsføre eller balanseføre?

Bør innkjøp kostnadsføres eller balanseføres (og dermed avskrives)? I praksis legges ofte de skattemessige reglene til grunn også regnskapsmessig. Det vil si at driftsmidler skal balanseføres dersom de har en anskaffelseskost over 30 000 kroner og en brukstid på over tre år.

12. Fradragsveiviseren for enkeltpersonforetak

I fradragsveiviseren finner du informasjon om de vanligste utgiftene du kan ha krav på å fradragsføre i skattemeldingen for enkeltpersonforetak, men vær oppmerksom på at du kan ha rett på flere fradrag enn det som fremkommer her.

13. Lån fra selskap til aksjonær – lån eller utbytte?

Er det gitt lån til personlig aksjonær i selskapet eller noen av dennes nærstående personer, vil det som hovedregel skattemessig behandles som utbytte for aksjonæren, men etter aksjeloven og regnskapslovens regler anses det som et lån. Det er visse unntak fra dette.

Les mer på Revisorforeningens nettsted.

14. Årsavslutningen starter med banken

Når alle bilag er ført, er det mest naturlig å begynne en årsavslutning med å avstemme banken. I utgangspunktet skal saldo per 31. desember i regnskapsprogrammet og saldo på kontoutskriften fra banken per 31. desember være den samme. I motsatt fall må du finne ut hva avviket er og rette regnskapsføringen. Husk å føre renter per 31. desember. Ikke alle banker er like raske med å sende ut kontoutdragene etter nyttår. Kravet til dokumentasjon av bankinnskudd, lånegjeld, kontanter og lignende følger av bokføringsforskriften § 6-2.

15. Registrer alle bilag

Sørg for å registrere alle bilag før du starter på årsavslutningen. Registrer alt du har liggende for foregående regnskapsår som du vet om, noe annet vil bare komplisere selve årsavslutningen. Har noe likevel blitt liggende, for eksempel fordi det har vært usikkerhet om hvordan noe skulle behandles, få det gjort så raskt som mulig.

pexels olly 376081016. Mva.-justering?

Har virksomheten justeringspliktige kapitalvarer (fast eiendom eller gjenstander av større verdi), må dere vurdere om det må gjøres en årlig justering på grunn av bruksendring, eller justering i løpet av året på grunn av salg eller annen overdragelse. Det skal foreligge dokumentasjon for bruken av kapitalvarer gjennom året. Ved salg eller annen overdragelse skal avtaler om overdragelse av justeringsplikt/-rett være inngått og dokumentert.

17. Balansen må dokumenteres

Bokføringsloven krever at alle balanseposter per 31. desember som ikke er ubetydelige, skal dokumenteres. Dette for å underbygge balansepostenes fullstendighet, realitet og nøyaktighet.

18. Avstem merverdiavgiften

For å avstemme merverdiavgiften må du se på oppgjørskontoen for merverdiavgift (ofte konto 2740). Per 31. desember bør saldoen på denne kontoen være den samme som du skylder (eller har til gode) merverdiavgift for 6. termin. Dersom dette ikke er tilfellet, må du undersøke hvorfor.

19. Tidsavgrensninger

Kartlegg alle periodiseringer som må gjøres, ved å sammenligne mot fjorårets avsetning, analysere mot resultatposter og kontrollere mot bilag påfølgende måned.

Les mer på Revisorforeningens nettsted.

20. Pensjoner og forsikringer

En del personforsikringer er innberetningspliktige. Den ansatte må betale skatt, mens bedriften må betale arbeidsgiveravgift, av det forsikringen koster. Be tidlig forsikringsselskapet om en oversikt over den andelen av forsikringer som skal innrapporteres i a-meldingen på de ansatte. Da har du også grunnlaget som det skal beregnes arbeidsgiveravgift av.

Det skal også betales arbeidsgiveravgift av arbeidsgiveres innskudd til pensjonsordninger for de ansatte, selv om tilskuddet ikke skal innberettes som inntekt på de ansatte.

Be forsikringsselskapet/aktuar om alle nødvendige beregninger når det gjelder kostnader og forpliktelser i forbindelse med fremtidige pensjonsforpliktelser. På Norsk Regnskapsstiftelse sine nettsider finnes en oversikt over pensjonsforutsetninger.

21. Oversikt over biler

For selskaper med bil i næring skal det noteres kilometerstand per 31. desember, biltype/modell og registreringsnummer.

22. Vurder egenkapitalsituasjonen

Styret skal etter aksjeloven påse at virksomheten til enhver tid har forsvarlig med egenkapital, men det er kanskje naturlig å ta en ekstra sjekk rundt årsskiftet etter hvert som brikkene faller på plass.

23. Gjennomgang av lånebetingelser

Står selskapet i fare for å ikke overholde låneavtaler eller lånebetingelser (covenants)? Brudd på lånebetingelser kan få store konsekvenser, så god oversikt og jevnlig gjennomgang av betingelsene er nødvendig. Gå i dialog med långiver så raskt som mulig ved fare for brudd.

Brudd på betingelsene kan få konsekvenser for klassifikasjon av gjelden som kort- eller langsiktig i årsregnskapet.

24. Aksjonærregisteroppgaven

I aksjonærregisteroppgaven melder du inn eventuelle endringer i hvem som eier aksjer, hva som er utdelt i utbytte gjennom året, kapitalendringer og så videre.

25. Bærekraft blir stadig viktigere

Sett av litt tid for å vurdere om noen av virksomhetens verdier er påvirket/ødelagt som følge av klimaendringer, og hvor stor betydning dette eventuelt har. Bærekraftsforhold kan påvirke både anleggsmidlers salgsverdi og bruksverdi.

Størrelsesgrensene for redegjørelsesplikt etter åpenhetsloven er ikke økt tilsvarene som størrelsesgrensene for små foretak i regnskapsloven, men beholdt på 70 millioner kroner i salgsinntekt, 35 millioner kroner i balansesum og 50 ansatte i årsverk.

Virksomheter med mer enn 50 ansatte har en redegjørelsesplikt etter likestillings- og diskrimineringsloven. Det samme gjelder virksomheter som har mer enn 20 ansatte, dersom en av arbeidslivets parter i virksomheten krever det.

26. Økte størrelsesgrenser for små foretak

Størrelsesgrensene for små foretak øker betydelig. Dette betyr at langt flere foretak enn tidligere kan bruke forenklingsreglene for små foretak. De nye størrelsesgrensene er 84 millioner kroner i balansesum og 168 millioner kroner i salgsinntekter. Størrelsesgrensen for antall årsverk er uendret, 50 ansatte.

Samtidig med endring i grensene for små foretak endres også regnskapslovens kategorier for regnskapspliktige. Vi har nå fire kategorier: mikro, små, mellomstore og store foretak.

De nye størrelsesgrensene anvendes for regnskapsår som starter 1. januar 2024 eller senere.

27. Tvangsmulkt

Dersom du ikke sender inn pålagte oppgaver, ikke retter deg etter pålegg om bokføring, eller ikke gir opplysninger etterspurt i en kontroll fra skatteetaten, kan du bli ilagt tvangsmulkt.

28. Kvalitetssikre skattekostnaden

De fleste årsoppgjørsprogram gjør en automatisk skatteberegning, men det er uansett virksomheten som er ansvarlig for at denne blir riktig, og det er derfor viktig å kvalitetssikre beregningene.

29. Bolig, fritidsbolig, båt og lignende som brukes av aksjonær eller nærstående

Det blir likevel ikke fremmet forslag til kraftig skjerpelse av beskatningen for tilfeller der selskap investerer i bolig, fritidseiendom, båt, fly eller helikopter som skal brukes av en eller flere aksjonærer eller deres nærstående, den såkalte «monsterskatten». Vær imidlertid klar over at det også etter gjeldende regler skal beregnes uttaksbeskatning i selskapet og utbyttebeskatning for aksjonæren dersom selskapet anskaffer formuesobjekter hovedsakelig for aksjonærenes eller nærståendes private bruk.

Les mer på Skatteetatens nettsted.

30. Register over reelle rettighetshavere

Brønnøysundregistrene åpnet i oktober 2024 register over reelle rettighetshavere for innrapportering fra virksomhetene. Selskaper, enheter og andre sammenslutninger med tilknytning til Norge må melde inn opplysninger til registeret om hvem som står bak enheten – de reelle rettighetshaverne – på et eget skjema i Altinn før 31. juli 2025 for å unngå tvangsmulkt.

Spør gjerne din revisor hvis du trenger hjelp til å forstå reglene.


Hvis du lurer på noe angående årsbudsjettet, eller noe annet, er du velkommen til å ta kontakt med oss. Vi er alltid tilgjengelige for å gi hjelp og gode råd.